Saturday, 27 February 2016

Willen jullie mijn mening horen? Het is een retorische vraag dus hou hem vooral lekker voor jezelf wink emoticon Ik denk dat de bloemisterij het beter moet gaan doen dan hij het momenteel doet! Sterker nog; ik denk dat de bloemisterij het VEEL beter moet gaan doen dan dat hij momenteel al denkt te doen...
Nu dat gezegd hebbende; laten we er even doorheen lopen en bij stilstaan..
EDUCATIE:
Het jaar is zojuist gestart. Er is dus nog ruimte om je agenda te trekken en data te markeren om evenementen, bijeenkomsten en demonstraties bij te wonen. (Ja, ook een borrel met gelijkgestemden). Excuses zijn er altijd te bedenken. Geen geld? Dit zijn minstens zulke belangrijke zaken als het op tijd betalen van belasting en/of je electriciteit. Je kan niet werken in het donker en verwachten dat je alles netjes afwerkt..Net zomin is het mogelijk met oogkleppen door het leven te gaan en te verwachten dat je winkel/bedrijf succes kent. Het lezen van vakbladen is een goede start, het bijhouden en bijdragen aan forums als deze zorgen voor een voortdurend up-to-date kennisniveau, zuig die kennis op, draag het over aan je klanten..Jouw klanten hebben geen idee wat er zich in JOUW wereld afspeelt en hebben je nodig als diens gids.
BRANDING
Vakmanschap uitdragen! Ik hoor regelmatig; dat is he-le-maal niet mijn stijl. Wat betekent dat nu eigenlijk? Ben je een aap dat slechts 1 kunstje kan? "In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst"..Die kennen we inmiddels allemaal..Wees flexibel, ken alle voorhande designs en mogelijkheden uit je vak (Educatie) en verkoop nooit geen "nee" meer aan die klant. Ik vind het dan ook droevig te horen als een bloemist die interessante opdracht miste omdat de klant er niet bij stilstond dat ze die discipline toevallig ook beheerste(Trouw, rouw, evenementen). Draag vakmanschap uit en sta bekend als degene waarbij ze terecht kunnen voor al hun wensen en behoeften.
TRENDS
Je kunt ze haten of omarmen, feit is; je kunt niet zonder ze..Ze hebben altijd direct of indirect invloed op je. Momenteel kan de wereld er bijv. blauw en roze of misschien wel geverfd uitzien..omarm dit gegeven, zet je beste groene gezicht op en veer mee. Daarbij staan ze volgend jaar weer bij je in de winkel voor het kopen van nieuwe kleuren..
KLEUREN
Ik heb het nu niet over trends, maar over kleuren wink emoticon Respecteer ze, leer erover kijk naar anderen. Kleuren zijn subjectief dus wees er nooit al te zeker van dat diens smaak geen smaak is. Pas door je vaardigheden, vakmanschap en kunde een advies toe wat voor beide partijen een goed gevoel geeft. Houd er rekening mee dat internationale denkwijzen t.a.v. kleuren enorm uit elkaar kunnen lopen. Vakmanschap houdt ook in dat je kunt meebewegen in culturele verschillen.
PASSIE
Iedere dag weer! Maak het verschil..iedere dag weer! Lachen en huilen met je klanten...Maar vooral; wees echt! Grijp elke kans in je winkel aan de klant mee te nemen in je passie en drive. Maak van incidentele klanten, wederkerende klanten...Hoe? Bloemisten genoeg...maar een echte JIJ vaak te weinig..
Stop met creaties maken die eruitzien alsof ze bij gewoon "een bloemist" vandaan komen, maak het verschil!

No comments:

Post a Comment